Страници

понеделник, 26 септември 2011 г.

Бил казал бил, но бил чут не бил…

Хем съм притеснен от събитията от последните дни, хем се чудя на всичкото това мрачно невежество, в което тъне народната сган,която гръмко наричаме гражданско общество, хем ми иде саркастично да отбележа, както в заглавието…
Събитията ги знаем от телевизиите, които между другото се държат, както в повечето случаи, като щипани булки. Един прегазен от хора в микробус, които го били нарочили по нареждане на българския гражданин Кирил Рашков. Това го разбрахме. Излезли хората от Катуница да протестират, към тях се присъединили футболни (защо още в първите репортажи станаха футболни, пък после и пияни и дрогирани?) фенове. И това го разбрахме. Отишла полицията да пази обществения ред и нямало да ограничава придвижването на хората. И това го разбрахме. По някое време протестиращите (без да се уточнява за феновете ли става дума или за жителите на Катуница) извършили погром над имоти на лицето Рашков. Е, хайде, от нас да мине, и това го разбрахме. Тръгнали хора из цялата страна да протестират. Свобода на изявата на личността, свобода на словото и свободното движение – всичко потвърдено от Конституцията. Нека бъде.
На всичкото това обаче „ДА, ама НЕ!“ (Както казва Петко Бочаров.)
Ще започна с това, че силно ме притеснява заглавието на позива за протестите из страната – „Око за око, зъб за зъб“. Чие око и чий зъб? Окото на полицията ли, че толкова години не е събрала едно свястно доказателство и достатъчно неатакуеми улики срещу лицето Рашков и лицата от неговата рода? Или окото на прокуратурата, която толкова години се стиска като дете пред заета тоалетна, което още малко и ще се изпусне, и знаете какво следва? Или зъбите на трите конституционно власти в България, които не само, че са си стискали и продължават да си стискат очите, запушвали са си и си запушват ушите, а като е замирисвало си стискат носа, когато стане въпрос за сенчести бизнесмени… Или зъбите на медиите, които тук-там отразят нещичко от под сянката на бизнесите, но така и не набират кураж да светнат в малко по-тъмното? Или зъбите на едно шоу, което преди няколко години във връзка с едни избори, смени неявилия се Симеон Сакскобурготски с лицето Рашков и само дето не му сложи ореол?
А то, заглавието, на позива съдържа принцип, който се отнася не до съдържанието на възмездието, а до съизмеримостта на деянието и полагащото му се наказание.
Но! Зъбите и очите на нашето гражданско общество, за което се говори от двадесет години, че се ражда, и, което май още е само с двете клетки, които са истина непосредствено след зачатието…? Друга тема е чии са двете клетки.
Още повече ме притеснява съдържанието на протестите и появилите се в мрежата позиви, които казват, че с циганите трябва да се случи еди-си-какво, еди-си-кой трябвало да бъде възкресен, за да си довърши започнатото през 1934 година… Въобще невежеството пак царува над гражданското ни общество. Ще го оправдаем – то има само две клетки. Питането ми тук е защо деянията на едно семейство се прехвърлят на цял етнос.
Притеснително е,че на вълната на тревогата и недоволството на жителите на Катуница, се качиха националисти, фашисти и какви ли не, които хал хабер си нямат за какво става дума. Хората многократно заявяваха, че не са против циганите, а против деянията на семейството на Рашков!
Да, и аз се тревожа, че етносът цигани не е напълно съпричастен към изграждането на нашите общество и стопанство. И мен ме дразни позволението, което циганите имат свише от властта, а и от обществото косвено, да заобикалят, прескачат, подкопават и газят норми и правила. Не съм съгласен и със скъпоструващите на нас, данъкоплатците, почини за интеграция на етнос, който не иска да се интегрира. Но това не значи, че гореописаните, са начините за справяне с положението. НЕ! Разпалването на етническо напрежение и прерастването на чисто граждански протести в хулиганщина, погром, незачитане на властите и безчинство говори зле за нас, преобладаващия етнос. Вместо да покажем на малцинството модели на поведение, да ги притиснем със заинтересованост, уважение и настояване, ние ги изолираме, наричаме ги презрително, страним от тях. Ами какво да очакваме при това? Вместо да учим себе си, доминиращите по етност, на ценности, които водят до мирно и пълноценно съжителство, ние си навиваме на пръста, че някой все трябва да ни е виновен за несгодите, които сами сме си причинили!
И за съжаление и този път ще гледаме филма за онзи дето бил казал, уж го чули, но се оказва, че каквото бил казал бил, от никого чуто не било било.

петък, 5 август 2011 г.

Държа да отбележа...

Скъпи мои,

Държа да отбележа, че в този блог ще се появяват реклами, които се поставят от собствениците на http://www.blogger.com. За съжаление съдържанието на някои от рекламите и на мен не ми е приятно и по никакъв начин не отговаря на моите разбирания и възгледи, още по-малко на вярата в Христос, която изповядвам. Рекламите обаче ще са си там, където са ги сложили. Надявам се, че те няма да смущават четенето ви и не позволявайте да повлияват възприятието на съдържанието, което публикувам.

С почит,

Здравко Димов

понеделник, 1 август 2011 г.

Вслушайте се в тези думи на мъдрост*

Една от отговорностите ми като главен редактор е да пиша редакциона за това каре и да представям темата на всеки брой. Днес обаче, имайки предвид темата, реших, че ще е по-добре да предоставя това пространство на други, чиито думи биха могли да повлияят далеч повече в сравнение с думите, които ще напиша аз.
Надолу е онова, което някои от най-великите в историята - президенти, министър-председатели, монарси, учени и други - са казали или написали относно "книгата, която промени света" - Библията. Разсъдете дълбоко над тяхната мъдрост, проличала от думите им.
Сър Исак Нютон, познат като бащата на модерната физика и астрономия, казва: "Има повече ясни знаци за истинност в Библията, отколкото в която и да е светска история."
Всепризнатият френски писател и философ Жан-Жак Русо пише: "Проследявайки работа на нашите философи, с всичкия им нишан за начетеност, колко долни, колко достойни за презрение са те, сравнени с Писанията! Възможно ли е Книга, толкова проста и възвишена едновременно, да бъде само дело на човек?"
Брилянтният немски учен и философ Имануел Кант казва: "Съществуването на Библията като книга за хората е най-великата придобивка, до която човешката раса се е докоснала. Всеки опит да се омаловажи тя е престъпление срещу човечеството."
Сър Уинстън Чърчил, великият британски министър-председател, държавник, историк и автор, казва: "Ние отхвърляме с презрение всички тези наизустени и насилени митове, че Мойсей не е нищо повече от герой в легенда. Ние вярваме, че най-научният поглед, най-съвременното и рационалистично разбиране ще намери най-пълното си изражение само, когато библейската история бъде възприета буквално."
Кралица Виктория, най-дълго управлявалият монарх в британската история, казва за Библията: "Тази книга обяснява върховенството на Англия."
Много американски президенти са потвърдили своята дълбока почит към Библията. Джордж Вашингтон, първият президент на Съединените щати казва: "Не е възможно да е управлява правилно света без Бог и Библията."
Томас Джеферсън, третият американски президент, казва: "Винаги съм казвал и винаги ще казвам, че старателният прочит на Светата книга ще създаде по-добри граждани, по-добри бащи, по-добри съпрузи... Библията създава най-добрите хора на света."
Джон Куинси Адамс, шестият американски президент, пише: "Така велико е моето благоговение пред Библията, щото колкото по-рано децата ми започнат да я четат, толкова по-уверена ще бъде надеждата ми, че те ще се окажат полезни граждани на своята страна." Той също казва: "Моят обичай е да чета четири или пет глави от Библията всяка сутрин, веднага щом стана... На мен това ми изглежда най-подходящият начин да започна деня си... Тя е неоценима и неизчерпаема мина на знание и добродетел."
Ейбрахам Линкълн, шестнадесетият президент на САЩ, казва: "Що се отнася до тази велика Книга, няма какво друго да кажа, освен че тя е най-хубавият дар, който Бог е дал на човека."
Тиодор Рузвелт, двадесет и шестият президент на Щатите, казва: "От всичко, което е повлияло за това САЩ да бъдат забележителен народ и нация, нито едно не може да бъде определено като толкова основополагащо и трайно, колкото е Библията."
Какъв е вашият възглед за тази най-велика от всички книги? Почитате ли я и отнасяте ли се към нея, както тези велики исторически личности? Припомняйте си думите им, четейки този брой на списанието - тогава издухайте праха от своята Библия и се задълбочете в нея, за да откриете за себе си нейните несметни богатства.

* Този превод е на редакционния текст на главния редактор на списание Good News (брой за март и април 2011 година), Скот Ашли.

понеделник, 18 април 2011 г.

Аз не съм съгласен с този позор!


С огромно съжаление публикувам този запис.
Позор. Позор. Позор. Позор Позор. Позор. Позор.. Позор. Позор. Позор. Позор. Позор. Позор. Позор. Позор. Позор. Позор. Позор. Позор. Позор. Позор. Позор. Позор. Позор. Позор. Позор. Позор. Позор. Позор. Позор. Позор. Позор. Позор. 
Това е позор за всички ни. А имаме претенциите, че сме страната, където търпимостта е ценност!
И това го правят хора, които се наричат родолюбци? А слагат черта на всичко, което с много жертви, сълзи, страдание, мъка, кръв дори, сме постигали повече от 1300 години.
Или може би някой си е помислил, че зад лъжеродолюбие може да скрие пагубното следствие от непознаване на историята. И то от близкото минало. Само преди двадесет и пет години в средата на едно село е спрян танк и под неговото дуло хората получават новите си паспорти... И някой си е помислил, че е отрязал корена? Или някой си е помислил, че след процесите от края на четиридесетте години в България ще бъде отсечен корена на протестантизма?
Примери от историята още много.
А човекът е създаден със свободна воля и разум да избира. Вярно е, че "Свидетели на Йехова" не е разумният и истинен път, по който човек да тръгне, но в никакъв случай не е това начинът да бъде насочван който и да е към каквото и да е. Да се прави такъв погром е варварщина. Урок "Как да бъдем варвари" за идните след нас.
Аз не съм съгласен с този позор!

вторник, 29 март 2011 г.

По гърба го бият, той заради шамар реве*

Стига протести, време е да се работи! Да се работи здраво, яко, много, упорито. И стига сме се държали за бузата, като гърбът ни е раздран.
А относно централата в Белене – тя така или иначе ще бъде построена. И ще работи.
Въпрос на конюнгтура са репортажите и писанията, че Германия е преразгледала позицията си за ядрената енергетика. Икономика като немската ако се откаже, макар и в дългосрочен план, от ядрената енергия ще се срине, защото идеята за преминаване към възобновяеми източници на енергия в драстично съотношение спрямо обичайните е просто абсурдна. Инвестицията в една ядрена централа се възвръща към средата на експлоатационния срок при производство на количество енергия, което държи икономиката в оборот на стойност, която десетки пъти надхвърля инвестицията. С прости думи: една атомна централа се е изплатила още щом пусне първия ток към икономиката. А една соларна ферма, която трябва да произведе ток колкото един реактор като нашия шести например, ще струва даже няколко пъти повече, а експлоатационният срок на соларните клетки даже няма да стигне да се изплати инвестицията, която тук включва не само самата ферма, но и обучението на кадрите за нея, защото България няма традицията на САЩ и Дания например.
Едно уточнение. АЕЦ Белене не е най-доброто решение на енергийните проблеми на България. Но като има вече подписани договори с клаузи за неустойки и като се опитват нашите държавници да седят на два стола – хем на европейския, хем на съветския, така е. И като за двадесет години преход никой не се нае да разработи ясна, категорична, съдържателна, логична, смислена стратегия за развитието на енергетиката в България, така е.
Още един въпрос: Защо изведнъж в България се появиха толкова много ветрогенератори? В Германия още преди 10 години започва извеждането им от експлоатация, защото видите ли, вредяли на околната среда. Как? Ами птиците се блъскали в перките, трептенето на въздуха, създавано от триенето между лопатите на перката и въздуха, било в честотен диапазон, който бил опасен за хората и така нататък.
А за изграждането на соларни ферми трябва много, много, много, много земя и много, много, много, много слънчеви дни, каквито в България има, но те пък са точно над земеделската земя. Никой да не си мисли, че може да се градят соларни паркове по склоновете на Рила и Пирин на височина, която превишава горския пояс?
След 2020 година Русия нямало да приема отработено гориво от други държави. Значи и горивото от Козлодуй няма да бъде приемано. (Предвид карая на експлоатационния срок на реакторите през 2015 и 2018 година този проблем може и да се реши почти автоматично, но предвид по-вероятното удължаване на тези срокове и предвид колко време продължава извеждането от експлоатация на един реактор, ще трябва да пращаме някъде отработено гориво от реакторите и след 2020 година) Тогава ще трябва да се търси решение, което най-вероятно ще е строеж на преработващо съоръжение.
И сега любимата ми част. Със сигурност в момента, в който се спре окончателно строителството на Белене, румънците ще си построят с любезното съдействие на французите АЕЦ точно от другата страна на Дунав. И тогава (естествено ако се стигне то това положение) притеснените за пет- и тридесеткилометрова зона нека кажат какво ще правим по безопасността.
Въпросът за АЕЦ “Белене” вървя и през онези смутни години около 1998 година. Тогава, а и досега, попрочетох доста относно въпроса с АЕЦ “Козлодуй” и бъдещия “Белене”. Веднъж, нестърпявайки се попитах един човек, който работи в сферата на ядрената енергетика, относно АЕЦ Белене и той ми каза, че единственият проблем технически е наличието на построените вече съоражения на площадката отпреди 20 - 25 години, които са амортизирани от стоене, ерозирали и корозирали.
Относно пъртньорството с Русия - да, наистина трябва да се ограничи възможно най-скоро и във възможно най-голяма степен зависимостта от тази комунистическа демокрация.
Питах същия човек не можем ли японци да построят централата. Не би. Според него това би означавало да се преобърне системата за обучение на кадри за централата, което би отнело поне 15 - 20 години до излизането на първите подготвени такива, защото японските централи действат по-иначе. Аналогично и ако се поканят французи, германци или каквито и да е.
И към всичко това още едно питане. Онези учени, които били дали категорични мнения (което е различно от обосновани твърдения) защо за толкова години не се появяват никъде, казвайки в писмена форма, както са писали проектните становища, че на онова място АЕЦ не бива да се строи? А онази власт, колкото и да я смятаме за слеповата, глуховата и умновата, защо пък няма да се съобрази с науката? Нека бъдем честни и да си признаем, че комунистическата власт, въпреки всичките безумия и поразии, които е свършила, все пак не би си позволила да не се съобрази с мнението на науката, особено, когато става въпрос за ядрено съоръжение. И нека не бъдат поставяни “Радомир” и “Белене”, чудесата на българската тежка индустриализация, в една категория. Нека си припомним примера на Борис Карадимчев, който се колебаел между музиката и химията, и как баща му му казал да се заеме с музика, защото от нея най-тежкото последствие било хората да излязат от залата, а от химията...
Реването заради шамар е излишно. По-добре да се действа по въпроса с боя по гърба, който ни бият нашите си, дето си ги избираме на всеки четири години, някои на пет, други ни ги назначават... и по допринасянето с малко повече за брутния вътрешен продукт на страната, което ще се отрази и на портфейла.

* Този коментар е събран от три по една и съща тема – организирането на протести срещу проекта АЕЦ Белене. Целта е да се поставят въпроси, на които общо взето отговори не сме чели.

неделя, 20 март 2011 г.

Когато пламне светът

Нека поразсъждаваме логично и логически стигнем до привидно нелогични изводи, които обаче се оказват най-логическите на фона на всичко логично, което ни заобикаля.
Каквото и да се опитваме да си изсмучем от пръстите за успокоение на своята хедонистично отпусната истинска същност, едно е ясно: нашият прекрасен свят се е подпалил от всичко онова, за което, преди всички гадатели, астролози, баячи и гледачи, в Библията е писано. А именно последното време. И кой може да бъде сигурен какво ще му се случи утре? Кой не би се притеснил от събитията?
Логично погледнато събитията водят до смут, цените започват да се тресат, икономиката започва да зъзне от хипосмелост или гърчи от хиперпритеснение. Нелогично погледнато за всичко това сме предупредени в Библията.
Логично погледнато имаме пълно основание да се притесняваме. А тези, които са на местата на събитията и за живота си. А в по-широк план, имайки предвид, че ще се появи един субект, който ще разменя белег за живот, всички ние имаме основание да се притесняваме, включително и за живота си. Нелогично погледнато ще цитирам един свой коментар във връзка с една психологическа игра, в която участвам аз с пистолет, опрян в челото, и изискването да изпълня зададен критерий. "Не се страхувам какво ще стане с мен след смъртта" е коментарът.
Логично погледнато коментарът е и крайно логичен, и крайно нелогичен.
Но извън нашата позната и познаваема логика - нека не забравяме, че сме творение - има една висша логика, която за нас е ненапълно познаваема и позната. И това е логиката на Бог. И логиката, поне доколкото достига нашето познаване, е тази, че за всичко онова, за което Бог ни е предупредил и ни е показал път, няма защо да се притесняваме. Логически следва, че онова, което е потребно за нас е да вярваме не на онова, което виждат очите ни и чуват ушите ни, а да вярваме на онова, което казва Бог в Библията. И другото насъщно в това време - да уповаваме на Бог.